تبلیغات
در این وبلاگ گنجی بس عظیم نهفته است... - حضرت عزرائیل علیه السلام

حقیقت انکار ناپذیر ...

و اما یه روز مثل همه روزها ... شاید تو راه خونه یا سر کار ... ویا هرجای دیگه که اصلن تو حال خودتی ... یه دفعه یکی از پشت میزنه رو شونت ، میگه خوب ... دیگه بسه ، خسته نباشی ، باید بریم !!! برمیگردی ببینی کیه ؟ یه آن نفست بند میاد ... در کمال ناباوری می بینی حضرت عزرائیل علیه السلام ... ملک الموت ... بغض گلوت رو میگیره ... آخه باورت نمیشه ... اشک تو چشمات حلقه میزنه ... میگی نه ... (( وما قطعا روزی این ثانیه ها رو درک خواهیم کرد)) یک دفعه دنیا روسرت خراب میشه ... چشمات تار میشه ...سرت گیج میره ... آه خدای من اصلا انتظارش رو نداشتم ... تمام چیزهایی که یه عمر تو زندگی دلت بهشون خوش بود، یه آن زیر پات رو خالی می کنه ... جدایی برای همیشه! ... به عزرائیل علیه السلام میگی التماس می کنم یه فرصت ... فقط یه فرصت دیگه بهم بده ... حضرت لبخندی میزنه و میگه آه ..................................... من به تمام کسانی که در حال خواندن این متن هستند فرصتی دوباره دادم ...... و حضرت کم کم محو میشه ... و تو فریاد میزنی نه ... صبر کن ... نرو... یه سوال مهممممم دارم ... تورو خدا برگرد ... و حضرت بر می گردد ... و تو می پرسی خوب من الان تو این فرصت دقیقا باید چکار کنم ؟؟؟ حضرت جواب میدهند : حجت را برایت تمام میکنم ... پس خوب گوش فرا بده  ... : آیه 24 سوره توبه  : 8 چیز را فدای 3 چیز مکن ...  

ترجمه آیه : اى پیامبر، بگو: اگر1- پدران و 2- فرزندان و 3 - برادران و 4- همسران و 5- طایفه و اقوام  و 6- اموالى كه به دست آورده‏اید و7 - کسب وکاروتجارتى كه از كساد شدنش بیم دارید و8 - مساكن مورد علاقه شما، -  در نظرتان از 1-  خداوند و 2 -پیامبرش و 3 - جهاد در راهش -  محبوبتر است در انتظار این باشید كه خداوند، عذابش را بر شما نازل كند و خداوند جمعیت نافرمانبردار و فاسق را هدایت نمى‏ كند.

 قُلْ إِنْ كانَ 1- آباؤُكُمْ وَ 2- أَبْناؤُكُمْ وَ 3- إِخْوانُكُمْ وَ 4- أَزْواجُكُمْ وَ 6- عَشیرَتُكُمْ وَ 7 - أَمْوالٌ اقْتَرَفْتُمُوها و8 - َ تِجارَةٌ تَخْشَوْنَ كَسادَها وَ مَساكِنُ تَرْضَوْنَها أَحَبَّ إِلَیْكُمْ مِنَ 1- اللَّهِ وَ2- رَسُولِهِ وَ 3- جِهادٍ فی‏ سَبیلِهِ فَتَرَبَّصُوا حَتَّى یَأْتِیَ اللَّهُ بِأَمْرِهِ وَ اللَّهُ لا یَهْدِی الْقَوْمَ الْفاسِقینَ  - 

گفتم چند سوال : 1- چطور باید بین این 8 و 3 را جمع کنم ؟

2- آخرت چگونه جایی است ؟

3- حال چه باید کرد ؟

عزرائیل علیه السلام فرمود : اول سوال دوم و سپس سوال اول و بعد سوال سومت را پاسخ خواهم داد .

و اما جواب سوال دوم که آخرت چگونه جایی است ؟

هر کدام از زیبایی ها و لذت های دنیایی را میلیاردها برابر وسیع کن ... مانند زمانی که در رحم مادر بودی تنگ و تاریک و خون می خوردی و آنجا را بهشت خود می دانستی و با گریه تو را از رحم مادرت منتقل کردند به جایی که در بزرگی و وسعت نتوان قیاس کرد . مگر در قرآن نخواندی  که بهشت هر تک تک افراد نفر به اندازه وسعت تمام آسمانها و زمین است ( آل عمران 133 >> اى كسانى كه ایمان آورده‏اید، براى رسیدن به آمرزش پروردگار خود و بهشتى كه وسعت آن، به اندازه تمام آسمانها و زمین است و براى پرهیزگاران آماده شده است بر یكدیگر سبقت بگیرید - وَ سارِعُوا إِلى‏ مَغْفِرَةٍ مِنْ رَبِّكُمْ وَ جَنَّةٍ عَرْضُهَا السَّماواتُ وَ الْأَرْضُ أُعِدَّتْ لِلْمُتَّقینَ – و پیامبر (ص) فرمود: فقیر ترین کس در بهشت 11 هزار غلام دارد.

و حضرت عزرائیل اضافه کرد : و اما عالم آخرت عالم اراده هاست ... آیا نخواندی در سوره صافات 43 : بهشتیان در بهشت‏هاى پرنعمت ..فىِ جَنَّاتِ النَّعِیمِ(43) ... پس برخى از آنان به برخى دیگر رو كرده از [حال‏] یكدیگر مى‏پرسند. فَأَقْبَلَ بَعْضُهُمْ عَلىَ‏ بَعْضٍ یَتَسَاءَلُونَ(50)  گوینده‏اى از آنان مى‏گوید: همانا من [در دنیا] هم‏نشینى داشتم. (51) كه پیوسته مى‏گفت: آیا به راستى تو این سخن را باور كرده‏ای (52) كه وقتى ما مردیم و خاك و استخوان شدیم بار دیگر زنده مى‏شویم و جزا داده خواهیم شد(53) یکی مى‏گوید: آیا شما مى‏توانید خبرى از آن همنشین که گفتی بگیرید (اکنون کجاست) - قَالَ هَلْ أَنتُم مُّطَّلِعُونَ (54)

حضرت عزرائیل گفت : آیا میدانی در عالم آخرت که هزاران میلیارد انسانهای اولین تا آخرین هستند چگونه دوست دنیایی خود را پیدا می کند ؟ تنها به صرف اراده : >> فَاطَّلَعَ فَرَءَاهُ فىِ سَوَاءِ الجَْحِیمِ - و اراده به پیدا کردن دوست خود می کند و ناگهان او را در وسط جهنم مى‏بیند  (55)

و او را به کمتر از آنی از فاصله بهشت تا جهنم که هزاران سال فاصله دارد می یابد و باز برای شما عجیبتر که از این فاصله با او شروع به گفت و گو می کند ، انگار که کنار هم هستند : قَالَ تَاللَّهِ إِن كِدتَّ لَترُْدِینِ - و به او (دوست جهنمی اش) مى‏گوید: به خدا سوگند چیزى نمانده بود كه مرا نیز به هلاكت بكشانى - (56) و اگر نعمت و لطف پروردگارم نبود من نیز از احضار شدگان در دوزخ بودم(57) اى دوستان آیا ما دیگر نمى‏میریم و در بهشت جاودانه خواهیم بود (58) راستى این پیروزى بزرگى است (60)

حضرت عزرائیل فرمود : نصیحتی را هم از خود به شما افزون می کنم : این را بدان که مسلمانی  فقط یک شروع است برای پایانی که نتیجه اش اگر به ایمان منجر شود پیروزی و الا هیچ... زیرا اسلام زبانی در عالم آخرت و برزخ  پشیزی ارزش ندارد ( حجرات – آیه 14>> اعراب گفتند: ایمان آوردیم، - بگو: شما ایمان نیاورده‏اید لیكن بگوئید اسلام آورده‏ایم چون هنوز ایمان در قلب شما وارد نشده -  قالَتِ الْأَعْرابُ آمَنَّا قُلْ لَمْ تُؤْمِنُوا وَ لكِنْ قُولُوا أَسْلَمْنا وَ لَمَّا یَدْخُلِ الْإیمانُ فی‏ قُلُوبِكُمْ .

آیا نشنیده ای که پیامبر(ص) در شب معراج ، ده گروه از مسلمانان !!! امت خود را به ده شکل از حیوانات دیدند ؟ و همه مسلمان هم بودند !!! آیا نشنیده ای که پیامبر(ص) بار ها گفتند که یهود امت من کسی است که چنین و چنان باشد ... مسلمانی که در حقیقت یهودی است و می پندارد که مسلمان است ...

فریب این مسلمانی  تان را نخورید ... فرق شما با کافران این است که از خدا طلبکار هم هستید برای نمازهای بدون توجه و حضور که مانند کهنه ای می پیچند و به صورتتان می زنند و توجه در نماز ندارید زیرا در تمام روز و شب از او غافلید و پس چگونه انتظار دارید قلبتان یکباره با تکبیر نماز رو به خدا کند ... هیهات ...  پس بدان که هم بدن برزخی اینگونه مسلمانان به شکل حیوانات است و هم بدن برزخی آن کفار به شکل حیوانات است ، و هر دو به یک شکل هستند جز اینکه شما ها فقط طلبکار هم هستید ... یُعْرَفُ الْمُجْرِمُونَ بِسیماهُمْ فَیُؤْخَذُ بِالنَّواصی‏ وَ الْأَقْدامِ (41الرحمن) مجرمین از چهره‏هایشان شناخته مى‏شوند و موى سر و پاهایشان را مى‏گیرند و در آتش مى‏افكنند . و نامه عمل تو در حقیقت شاکله وجودی توست و این اعمال توست که ساختمان بدن آخرتی تو را می سازند .

و آیا به تو نرسیده این حدیث که امام باقر(ع) در سفر حج حاجیان را از بین دو انگشت خود به ابا بصیر نشان داد و فرمود : حالا به حاجیان طواف كننده بنگر. هنگامى كه به جمعیت نگاه كردم، بسیارى از مردم را به صورت میمون و خوك‏هایى دیدم كه در گرد كعبه در حالت‏حركت ‏بودند و افراد با ایمان و حاجیان حقیقى در میان آنان مانند نورى درظلمات مى‏درخشیدند.  وآنها هم همه مسلمانان زبانی بودند حاجی ! بودند ... کسانی که از دین وسیله ای ساختند برای رسیدن به مطامع نفسانی خود .

خداوند در پس هر دستور به نماز گفت : ِ وَ یُقیمُونَ الصَّلاةَ وَ مِمَّا رَزَقْناهُمْ یُنْفِقُونَ - و نماز مى‏گذارند و از آنچه روزیشان داده‏ایم در راه خدا به مستمندان و بیچارگان كمك مى‏كنند – و سخت ترین چیز برای شما انسانها انفاق است و تا انفاق نکنید قلب هایتان مرده است و مردم را نمی بینی که خمار و مست دنیا هستند ؟؟؟ ...

پرسیدم ای فرشته مقرب خدا به چه کسانی باید انفاق کرد ؟ جواب داد چه بسا به گناه کار یا ظالم ببخشی و قلبت مرده تر شود ، پس این آیه را ملاک قرار بده : (273 بقره >> صدقات مخصوص فقیرانى است كه در راه خدا بازمانده و ناتوان شده‏اند و توانایى آنكه در زمین بگردند (و كارى پیش گیرند) ندارند و از فرط عفاف چنانند كه هر كس از حال آنها آگاه نباشد پندارد غنى و بى‏نیازند، به (فقر) آنها از سیمایشان پى مى‏برى، هرگز چیزى از كسى درخواست نكنند  -  لِلْفُقَراءِ الَّذینَ أُحْصِرُوا فی‏ سَبیلِ اللَّهِ لا یَسْتَطیعُونَ ضَرْباً فِی الْأَرْضِ یَحْسَبُهُمُ الْجاهِلُ أَغْنِیاءَ مِنَ التَّعَفُّفِ تَعْرِفُهُمْ بِسیماهُمْ لا یَسْئَلُونَ النَّاسَ إِلْحافاً وَ ما تُنْفِقُوا مِنْ خَیْرٍ فَإِنَّ اللَّهَ بِهِ عَلیمٌ .

و نباید از روی ترحم و دلسوزی انفاق کنی بلکه به عشق و شوق اجرای دستور خداوند ببخشی >> 177 بقره >>   و دارایى خود را در راه دوستى خدا به خویشان و یتیمان و فقیران و در راه ماندگان و گدایان بده - وَ آتَى الْمالَ عَلى‏ حُبِّهِ ذَوِی الْقُرْبى‏ وَ الْیَتامى‏ وَ الْمَساكینَ وَ ابْنَ السَّبیلِ وَ السَّائِلین ...

پرسیدم اثر انفاق دقیقا چیست ؟

آیه 265 بقره را برایم خواند >>  و مثل آنان كه مالشان را در راه خشنودى خدا انفاق می کنند این است که نفس خود را تثبیت می کنند - وَ مَثَلُ الَّذینَ یُنْفِقُونَ أَمْوالَهُمُ ابْتِغاءَ مَرْضاتِ اللَّهِ وَ تَثْبیتاً مِنْ أَنْفُسِهِمْ – یعنی شخصیت وجودی ات برش الهی خورده و عشقت را برای خداوند به اثبات می رسانی و خداوند این افراد را برای خود انتخواب می کند در حلقه دوستان خاص که سنخیت وجودی پیدا کرده اند .

و ما ملائکه از شما انسانها در عجبیم ، با اینکه عین فقر به خدا هستید و هر چه دارید از خدا دارید حتی وجودتان از اوست اما ... ببین این آیه را که خدا می گوید : از آنچه خود ما به شما دادیم بدهید... اما شما باز هم شک دارید و می ترسید که اموالتان کم شود >> 254 بقره >> اى كسانى كه ایمان آورده‏اید، از آنچه ما خودمان به شما روزی داده‏ایم انفاق كنید، پیش از آنكه روزى فرا رسد كه در آن نه داد و ستدى است و نه دوستى و نه شفاعتى. و كافران خود ستمكارانند. یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا أَنْفِقُوا مِمَّا رَزَقْناكُمْ مِنْ قَبْلِ أَنْ یَأْتِیَ یَوْمٌ لا بَیْعٌ فیهِ وَ لا خُلَّةٌ وَ لا شَفاعَةٌ وَ الْكافِرُونَ هُمُ الظَّالِمُونَ .

11 الحدید >> آن كیست كه به خدا قرضی نیكو دهد تا خدا بر او چندین برابر گرداند - مَنْ ذَا الَّذی یُقْرِضُ اللَّهَ قَرْضاً حَسَناً فَیُضاعِفَهُ لَهُ وَ لَهُ أَجْرٌ كَریمٌ – حضرت عزرائیل این آیه را خواند و فرمود : و شما باز هم به خدا اعتماد ندارید...

وحضرت گفت : اوست که یکی را 700 برابر و بیشتر می دهد و و شما باز هم به خدا اعتماد ندارید... و این آیه را خواند : (261 بقره >> مثل كسانى كه اموال خود را در راه خدا مى‏بخشند، همانند مثل دانه‏ ایست كه هفت خوشه برآورد و در هر خوشه صد دانه باشد و خدا براى هر كس كه بخواهد چندین برابر مى‏افزاید ...

 و اما جواب سوال اول :  8 چیز در مقابل 3 چیز

آن هشت چیز لوازم زندگی خانه تو هستند عزیزشان بدار اما ستون های این خانه آن سه هستند که اگر یکی از آنها خراب شود کل خانه ات ویران خواهد شد ... پس اگر قرار شد بین آنها یکی را فدا کنی هیچ یک از ستونهای خانه ات را فدا نکن که ویران خواهی گشت.

 چرا اگر یکی از آن 3 را فدای 8 کردی فاسق خواهی بود ؟ (وَ اللَّهُ لا یَهْدِی الْقَوْمَ الْفاسِقینَ ) بدان که خداوند در ذات تمام انسانها فطرت خداپرستی و توحید را نهادینه کرده : )آیه 30 الروم >> روى خود را متوجه آئین خالص پروردگار كن این فطرتى است كه خداوند تمام انسانها را بر آن آفریده دگرگونى در آفرینش خدا نیست. این است دین و آئین محكم و استوار ولى اكثر مردم نمى‏دانند .

فاسق یعنی هرآنچه که از حالت اصلی که برآن بنیان شده است خارج شود مثل اینکه گرگی علف خوار شود و گوسفندی گوشت خوار...

پس در تو نهادینه شده 1- دوست داشتن خدا  و 2- رسولش . که این دو با 3- جهاد ، یعنی کوشش عملی ، برای ثابت کردن عشق خود به خداوند  تکمیل می شود و اگر این 8 مورد :  پدران (ومادر) 2- فرزندان 3 - برادران (و خواهر) 4- همسران  5- طایفه و اقوام  6- اموالى كه به دست آورده‏اید 7 - کسب وکاروتجارتى كه از كساد شدنش بیم دارید 8 - مساكن مورد علاقه – را بر آن سه مورد اولویت بدهی از حالت طبیعی خود خارج شده ای. و منتظرعذاب الهی بر اثر عدم انطباق با شرایط زیستی در عالم آخرت باش زیرا خداوند کسی را عذاب نمی کند بلکه قوانین زندگی در آخرت چیزهایی را می طلبد که تو نداری و در آن فضا اصلا قادر به تنفس نخواهی بود زیرا هیچ سنخیتی نداری ... مثل این است که تو باید برای زندگی در اقیانوس آبشش می ساختی اما نساختی و به محض ورود خفه خواهی شد ... و این آبشش همان قلب سلیم و سالم است ... قلبی در نهایت لطافت و صداقت وخالی از کینه و کدورت و غش و دقل و حسد و بخل و زود رنجی و حساسیت و عصبانیت و مکر و حیله و این قلب آیینه ای است که عکس خدا را در آن می توان دید ... و سالمترین قلب ها که معیارهستند قلب 14 معصوم است و آیا ندیدی که بدتر از آنچه با اهل بیت پیامبر (ص) کردند دیگر امکان نداشت و امام حسین (ع) فرمود که پیامبر سفارش کرد مردم با ما مهربان باشند و اگر سفارش به کشتن ما می کرد دیگر از این که با ما کردند ، بدتر امکان نداشت ... اما با این همه ظلم و جنایت قلوب امامان در نهایت مهربانی خیر مردم را می خواستند و دغدغه ابدیت انسان ها را داشتند ... و این قلب ها آیینه تمام نمای الهی بودند ولی شما مدعیان اسلام با اندکی فقر یا سختی دین خود را بحراج می گذارید ، که امام حسین (ع) فرمود : الناس عبید الدنیا و الدین لعب علی السنتهم : مردم بنده دنیا هستند و دین بازیچه ای بیش بر زبانشان نیست .

پس بدان که رضایت خدا مقدم است در 1- هرانتخاب‌ و تصمیم 2- هر ارتباط 3- هر رفتار  و 4- هر افکارت ، که همه اش باید رنگ  و بوی خدایی را بدهد . چرا ؟

چون تو از الله صادر شده ای و از روح  خداوند درتو دمیده شده  – انا لله و انا الیه الراجعون – پس دوباره باید به او بپیوندی ... در بازگشت باید شبیه به الله شده باشی ... یعنی صفات خداوند در تو ملکه شده باشد ، بخشنده ، با گذشت ، مهربان ، غیور ، ندید گرفتن ، ستار و.. تشبه به الله .  باید آنچنان لطیف شوی تا رنگ خدایی بگیری : (آیه 138 بقره >> ، رنگ خدایى كه همان رنگ ایمان و توحید و اسلام است بپذیرید و چه رنگى از رنگ خدایى بهتر است؟ - صِبْغَةَ اللَّهِ وَ مَنْ أَحْسَنُ مِنَ اللَّهِ صِبْغَه .

حضرت عزرائیل فرمود : مایلی اسرار را کمی برایت باز تر کنم ؟ گفتم سخت مشتاقم ... پس فرمود : یک جنین 9 ماه فرصت دارد تا بسازد اعضایی را برای زندگی در دنیا ... حال اگر تنبلی کرد و نساخت چشم و گوش و دست و پا و... هنگام ورود به دنیا قوانین حاکم بر فضای زندگی دنیایی از او سوالات وجودی و تکوینی می کنند که آیا چشم و گوش و... آوردی ؟

 تمام جنین ها به یک فضای دنیایی متولد می شوند و همین فضا برای یکی بهشت برین می شود چون اعضایش کامل است و قابلیت بهره برداری دارد و برای یکی هم می شود جهنم که تمام عمر باید کور یا فلج باشد ... و این را بدان اگر دردوران 9 ماهه جنینی یک بند انگشت اگر کم ساخته باشی ، در تمام عمر دیگر نتوانی ساخت ... اگر در دنیا انسانیت و جنبه الهی خود را از دست بدهی در آخرت برای همیشه از خدا دور خواهی بود زیرا تو از عوالم وجودی دورترین عالم ها را از خدا انتخواب کرده ای ( و لا اکراه فی الدین) پس در عالم خیال خواهی ماند و به عالم عقل و وجود و نور و ذات ابدا راه نخواهی داشت ...

و اینک جواب سوال سوم که حال چه باید کرد ؟ إِنْ تُطِعْ أَكْثَرَ مَنْ فِی الْأَرْضِ یُضِلُّوكَ عَنْ سَبِیلِ اللَّهِ إِنْ یَتَّبِعُونَ إِلَّا الظَّنَّ (الانعام116)  اگر از اكثر كسانى كه در روى زمین هستند " بدلیل كثرتشان " اطاعت كنى تو را از راه خدا گمراه مى‏كنند " چون اكثریت، دلیل بر بر حقانیت نیست " و اینان از حدس و تخمین و گمان واهى پیروى مى‏كنند .

پیامبراکرم(ص) به عمّار فرمود: «یا عمّار! ان رأیت علیّاً قدسلک وادیّاً و سلک النّاس وادیاً غیره فاسلک مع علیّ ودع النّاس ؛ ای عمّار! اگر دیدی علی به راهی می‏رود، و مردم به راهی غیر از او، تو با علی حرکت کن، و مردم را رها کن .

 المائده 100>>  - هر چند فراوانی پلیدان و ناپاکان تو را به شگفت آرد ، از مخالفت خدا بپرهیزید - وَ لَوْ أَعْجَبَكَ كَثرْةُ الْخَبِیثِ  فَاتَّقُواْ اللَّهَ .

امام سجّاد(علیه السلام هَلَكَ مَنْ لَیْسَلَهُ حَكیمٌ یُرْشِدُهُ - هلاك است كسى كه دانشمندى وى را راه نما نباشد.

پس همیشه  و هر روز از سخن حکیمی استفاده کن تا در کوران روزمرگی زندگی قلبت نمیرد و هرشب قلبت را با سخنان حکمت آبیاری کن تا سمومی که در طول روز از معاشرت با اجتماع بر قلبت وارد شده از درونت خارج شود و الا پس از مدتی آنچنان قلبت را زنگار می گیرد که پا در وادی انکار می گذاری و در یک فراموشی وحشتناک و تاریک خواهی افتاد ... إِذَا تُتْلىَ‏ عَلَیْهِ ءَایَاتُنَا قَالَ أَسَاطِیرُ الْأَوَّلِینَ( المطففین 13)   تا برای او آیات ما تلاوت شود گوید: این سخنان افسانه پیشینیان است.  كلاََّ  بَلْ رَانَ عَلىَ‏ قُلُوبهِِم مَّا كاَنُواْ یَكْسِبُونَ(14) این چنین نیست كه مى‏گویند، بلكه گناهانى كه همواره مرتكب شده‏اند بر دل‏هایشان چرك و زنگار بسته است [كه حقایق را افسانه مى‏پندارند.]

و اما پس از شهادت امام حسین (ع) راهی باز شد که میانبری است برای شبیه به خدا شدن ... زیرا تمام مراحل فدای خدا شدن و اثبات عشق را امام حسین (ع) بطور عملی و نمایان تا بالاترین مرتبه ممکن اجرا نمود ولذا رفتن در مجالس و اشک ریختن برای آن حضرت وجود انسان را تطهیر می کند زیرا هر قطره اشک یک تصمیم به اصلاح در درون انسان ایجاد می کند و اما باز هم به شرط آماده بودن مزرعه جان که اگر مزرعه ، مزبله و زباله دان باشد هم اثر چندانی نخواهد داشت . و لذا شرکت مستمر در مجلس امام حسین (ع) برای انسان سنخیت الهی را کم کم نصیب می کند و البته به شرط رعایت ترک محرمات و انجام واجبات .

نوشته فوق وجیزه ای است از ابتهاجات قلبی و مکسوبات قبلی مدیر وبلاگ http://ostadsamadi.mihanblog.com  لذا انتشار بدون ذکر منبع جایز نمی باشد . ضمنا برای ملحق شدن به لیست انتشار عمومی ما در واتساپ ، شامل مطالب ناب طنز و مذهبی به شماره : 09214073572 عدد 100 را ارسال و برای عضویت در لیست انتشار مطالب معرفتی عدد 313 را در واتساپ پیام کنید . و برای عضویت در هر دولیست 100 – 313 را پیام بدهید . ومن الله التوفیق